Największe targi wodne w Europie – BOOT Dusseldorf 2018

Premiery jachtów, nowe trendy i prawie 1,9 tys. wystawców z 65 krajów. Targi BOOT Dusseldorf 2018 pokazują, że mimo tysięcy lat historii w żeglarstwie wciąż można wprowadzać innowacje

Trendy w nowoczesnych jachtach są od kilku lat podobne. Jak podkreślają organizatorzy BOOT Dusseldorf 2018, na współczesnych jachtach coraz bardziej widoczne jest rozdzielenie miejsc „pracy” na jachcie od tych przeznaczonych do relaksu i wypoczynku. W innym miejscu pokładu mamy się opalać czy nawet grillować (są jachty z grillami), a gdzie indziej ciągnąć liny i pracować przy kabestanie. Praktycznie wszystkie liny są obecnie na jachtach sprowadzane do kokpitów, tak by liczba członków załogi do obsługi jachtów był możliwie najmniejsza. To z jednej strony ma umożliwiać żeglowanie np. w dwie osoby, z drugiej nawet jeśli ekipa jest duża, a doświadczonych członków załogi mało, pozwala to na spokojną obsługę jachtu.



We współczesnej budowie jachtów tendencją jest to, że dzioby są proste (niejako pionowe) i stosunkowo ostre, za to rufy coraz szersze. Dzięki pierwszemu rozwiązaniu jachty mają ciąć fale, a nie na nie wpływać. To zwiększa stabilność poruszającej się jednostki. Z kolei szersze rufy powodują, że pod pokładem jest coraz więcej miejsca. Standardem są także dwa koła sterowe co zwiększa komfort sternika i zapewnia mu lepszą widoczność.

Jachty żaglowe – nowości 2018

Jeśli chodzi o jednostki wielkości ok. 20 metrów, czyli 65 – 70 stóp, to widać, że obecnie obowiązuje dogmat by pokłady na dziobie były jak najbardziej płaskie. Nawet forluki są pochowane tak, by się nie potykać o wystające krawędzie. To można bez problemu zauważyć na takich jednostkach jak niemiecka Bavaria C65 francuskie CNB66 czy włoski Solaris 68. Obecnie producenci starają się wstawiać również jak najwięcej okien różnego rodzaju – dzięki temu pod pokładem jest dużo naturalnego światła. Co ciekawe, podobne wyznaczniki żeglarskiej mody można również zauważyć na nowych jednostkach o nieco mniejszych rozmiarach takich jak Oceanis 51.1, Hanse 548, Sun Odyssey 490 czy X49. Te jednostki także mają po dwa koła sterowe, tak jak ich większe siostry.

Jachty żaglowe 10 – 13 metrowe

W mniejszych jachtach żaglowych, choć na mazurskie warunki i tak olbrzymich, nie da się już zachować tego restrykcyjnego podziału pokładu na „miejsca pracy” i „miejsca odpoczynku”. Ale także na takich jachtach jak Grand Soleil GS34 Performance, Hallberg-Rassy 340, Hanse 348, Najad 395 AC mamy do czynienia z dwoma kołami sterowymi. Przykładem takiego jachtu budowanego z myślą o Mazurach jest Antila 33. Co ciekawe, organizatorzy BOOT Dusseldorf 2018 podkreślają, że zróżnicowanie w jachtach tej wielkości jest większe niż w jednostkach dużych, ponieważ mniejsza ilość miejsca zmusza konstruktorów do bardziej niestandardowych rozwiązań. Najbardziej tradycyjni są konstruktorzy szwedzcy z takich stoczni jak Hallberg Rassy czy Najad.
Z polskich akcentów tradycyjnie swoje produkty zaprezentowali np. przedstawiciele Delphia Yachts z Olecka, tym razem m.in. z jachtami Delphia 47 i cruiserem Bluescape 1200, Viko Yachts z jednostkami Viko S 21, Vikos S 26, Viko S 30 czy Parker Polska z łodzią Voyager 850. Premierę miał Focus 750 ze stoczni Sobusiak.

czarter jachtów promocja


photo: Messe Düsseldorf/ctillmann

Wasze komentarze

Zostaw komentarz