Jachty motorowe

Janmor 700 – komfortowy jacht motorowy

jachty motorowe - houseboaty czarter na MazurachJanmor 700 to kabinowy jacht motorowy, którego długość pokładu wynosi nieco ponad siedem metrów. Mimo stosunkowo niewielkiego rozmiaru, swoim wyposażeniem zawstydzi nie jeden jacht dziesięciometrowy. Na pokładzie tego jachtu motorowego Janmor 700 jest ogrzewanie, lodówka, ster strumieniowy, telewizor, a nawet echosonda z GPS. Silnik ma 25 koni mechanicznych – dzięki temu nawet w trudniejszych  warunkach bez problemu można poruszać się po szlaku wielkich jezior mazurskich. Z kolei listwa kilowa na dnie pozwala na uzyskanie większej sterowności i jeszcze zwiększa radość z pływania. Jacht motorowy Janmor 700 to olbrzymi komfort.

Dowiedz się więcej >>

Laguna 700 – znakomity houseboat

Laguna 700 Cruiser to jacht motorowy, który należy do rodziny krążowników, także w Polsce często określanych houseboatami. Pod pokładem komfortowo pomieści się nawet sześć osób,jedna kabina jest zamykana. Oczywiście jacht jest doskonale wyposażony ma m.in. ogrzewanie oraz lodówkę. Napędza go silnik o mocy piętnastu koni mechanicznych, nie potrzeba żadnych formalnych uprawnień (poza zdrowym rozsądkiem) by taką jednostkę prowadzić. To idealny wybór dla tych, którzy chcą podziwiać mazurskie jeziora, ale nie mają werwy by od razu stawiać żagle.

Dowiedz się więcej >>

Czarter jachtów motorowychjuż od 190 do 600 PLN sprawdź więcej szczegółów w cenniku czarteru jachtów

 

Jachty motorowe i houseboaty – krótki przewodnik czarterującego jacht

„Na Mazury? To znaczy na żagle.” Tak było przez lata. Ale ostatnio na szlaku wielkich jezior coraz bardziej popularny staje się czarter jachtów motorowych. Mazury powoli przyzwyczają się do tego, że na bindugach stoją już nie tylko żaglówki, ale również jachty motorowe jak np. Janmor 700, Laguna 700 czy nawet znacznie większe.
Zaczynając przygodę z tematem kabinowe jachty motorowe (inaczej houseboatami) warto pamiętać o kilku podstawowych zasadach.

Czarter jachtów motorowych – Mazury bez patentu

Pływanie houseboatami w Polsce może odbywać się bez patentu. Jak mówi ustawa o żegludze śródlądowej, „nie wymaga posiadania dokumentu kwalifikacyjnego uprawianie turystyki wodnej na jachtach motorowych o mocy silnika do 75 kW i o długości kadłuba do 13 m, których prędkość maksymalna ograniczona jest konstrukcyjnie do 15 km/h.” Dla tych co z silnikami są na bakier: 75 kilowatów, to nieco ponad 100 koni mechanicznych. Silniki w houseboatach rzadko miewają więcej niż 20 – 30 koni mechanicznych. Tak więc zapas jest jeszcze duży 🙂 .
Warto też jednak pamiętać, że zgodnie z ustawą, „w przypadku jachtów przeznaczonych do najmu, uprawianie turystyki wodnej wymaga odbycia przez prowadzącego jacht szkolenia z zakresu bezpieczeństwa na wodzie”. Tak więc podstawowe ABC tego jak poruszać się na jachcie, jak się zachowywać na wodzie, każdy powinien mieć za sobą. Oczywiście posiadacze patentów motorowodnych tym bardziej mogą się decydować na czarter jachtów motorowych. Mazury z patentem są równie fajne, jak bez.

Jaki jacht motorowy wybrać?

Przy wyborze odpowiedniej jednostki główną zmienną jest długość kadłuba, bo to z nią wiąże się liczba kabin i koi na jachcie. No i oczywiście cena. Na jachtach są lodówki, ogrzewanie i takie udogodnienia jak choćby stery strumieniowe. Ale jest różnica czy czarteruje się jachty motorowe małe jak Laguna 700 czy Janmor 700 czy większe jak choćby Nautika 1000. Poza komfortem w środku liczy się także m.in. łatwość manewrowania w portach. Pewniej manewruje się większymi jednostkami gdy ma się nieco doświadczenia. Z drugiej strony, jeśli manewry wykonujesz odpowiednio wolno, to nic złego ani sternikowi, ani jachtowi nie powinno się stać. No chyba, że pogoda nie sprzyja. Ale to już insza inszość 🙂 .
Jednak jeśli wybieracie się większą ekipą, np. w osiem osób, to wybór siedmiometrowej łodzi może skończyć się nieprzyjemnym uczuciem towarzyszącym szprotkom w puszce. Brak odpowiedniej przestrzeni potrafi zepsuć nawet najlepiej zapowiadające się wakacje.

Czarter – na co zwrócić uwagę przy odbiorze jachtu?

Gdy już wybierzesz wielkość i typ jachtu, już przy przejmowaniu go od armatora warto zwrócić uwagę na kilka spraw, szczególnie jeśli po raz pierwszy stawiasz na czarter jachtów motorowych. Mazury, potrafią oszołomić, tak więc przypominamy: po pierwsze trzeba odpalić silnik 🙂 . Najlepiej przy armatorze, by mieć pewność, że wszystko działa. Warto też sprawdzić czy benzyna jest na pokładzie i dwa razy podpytać czym bak należy uzupełniać, czy jest to standardowy czterosuw czy może jednak silnik Diesla.

Dobrze jest także od razu kontrolnie przetestować sprawność steru strumieniowego. Kolejny krok to akumulatory. Nawet nie chodzi o to czy są one naładowane (a powinny), ale o to czy na pewno płynie z wami kabel do ładowania. W ten sposób w portach, gdzie będziecie nocować, stajecie się niezależni. Oprócz tego, że bez prądu zabraknie wam światła, to jest to także powiązane z bardziej istotnymi kwestiami: działaniem ogrzewania i steru strumieniowego.
Przejmując jacht motorowy warto też oczywiście sprawdzić to co sprawdza się na jachcie żaglowym: wyposażenie kambuza, cumy, odbijacze, itd., czyli sprawy w wodniackim rzemiośle podstawowe.

Kabina, platforma i inne udogodnienia dla wędkarzy

Jeśli szukając jachtu motorowego, chcesz się skupić na wędkowaniu, to warto wcześniej sprawdzić czy dany jacht ma na rufie odpowiednio wygodną platformę. Oczywiście trzymać wędkę można wszędzie, ale zawsze przyjemniej robi się to siedząc na leżaku blisko wody, a nie obawiając się, że przy podejmowaniu ryby przeszkodzi nam wysokość nad lustrem wody. Gdy nasza zdobycz, mimo podbieraka, wyląduje z powrotem w wodzie bez zrobienia pamiątkowego zdjęcia, nawet Mazury mogą nas sfrustrować. Niektóre jachty mają już nawet specjalne udogodnienia dla wędkarzy jak np. miejsca gdzie można wygodnie przymocować podpórki wędkarskie.

Dokąd popłynąć jak już wyczarterujesz jacht?

Wybierając się na rejs houseboatem na szlaku wielkich jezior warto pamiętać o tym, że są tu akweny, gdzie obowiązuje… zakaz poruszania się na silnikach spalinowych. Taka regulacja funkcjonuje m.in. na jeziorze Nidzkim (mniej więcej na południe od wysokości przystani Pod Dębem) oraz na jeziorze Dobskim. Na te akweny wpływać można jedynie na żaglach bądź… silnikach elektrycznych. Decydując się na czarter jachtów motorowych, mimo że inaczej niż na żaglach nie jesteśmy zależni od wiatru, to warto bacznie śledzić pogodę. Bo wybieranie się przy silnym wietrze i silnej fali np. na jezioro Śniardwy, może się zakończyć niedobrze – jacht motorowe nie mają miecza, nie mają płetwy sterowej – poruszanie się nimi przy wzburzonej wodzie może być nielada wyzwaniem.

Ale jak zawsze na wodzie, czy to na żaglach, czy na silniku – nic nie zastąpi zdrowego rozsądku.
Sprawdź tutaj jak zarezerwować czarter jachtów motorowych na Mazurach.