400 mln zł na inwestycje na Mazurach. W Rucianem będzie nowy port

Nowy port w miejscowości Ruciane – Nida, rozbudowa Mazurskiej Pętli Rowerowej, ale też uporządkowanie Cichej Zatoki w Mikołajkach. Inwestycje na Mazurach mają ruszyć z kopyta

Żeglarki mają lepiej!

Z okazji Dnia Kobiet w tym tygodniu wszystkie żeglarki zyskują i mogą liczyć na 8 proc. zniżki przy rezerwacji tygodniowych czarterów na Mazurach!
Bądź jak Marie Curie - Skłodowska i nie bój się przełamywać żadnych barier, także tych żeglarskich.

Skontaktuj się z nami »

Czarteruj jacht w zaufanej firmie!
NAUTIGO działa na rynku 12 lat. Opinie w Google 4,9/5

Promocja First Minute.
Czarter Jachtów żaglowych i motorowych
RABAT 20% od cen w cenniku 2025 !


Tylko do 31 grudnia 2025!
Dowiedz się więcej »

90 mln euro napłynie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Do tego z budżetu państwa dojdzie kolejnych 5 mln euro. W sumie będzie to ponad 420 mln zł dofinansowania. Takie środki otrzymają mazurskie samorządy na inwestycje, które powinny zostać zrealizowane w ciągu najbliższych kilku lat. Ok. 50 mln zł wyłożą lokalne samorządy, a w sumie koszty inwestycji przekroczą 470 mln zł. Pod koniec października zarząd województwa warmińsko – mazurskiego podpisał umowę ze Stowarzyszeniem Wielkie Jeziora Mazurskie 2020. To będzie podstawa do realizacji szeregu inwestycji. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to samorządy będą mogły składać wnioski o dofinansowanie inwestycji już w pierwszym kwartale.Inwestycje na Mazurach

Nowa infrastruktura dla żeglarzy na Mazurach

Na pewno cieszyć się mogą wodniacy, którzy upodobali sobie południe Mazur, rejon gdzie działa NAUTIGO. W niedalekiej przyszłości powinny ruszyć prace związane z budową portu w dawnym tartaku, czyli jak się płynie od śluzy w stronę jeziora Nidzkiego po prawej stronie, przed Portem u Faryja. – W 2022 roku rozstrzygnęliśmy konkurs na zagospodarowanie terenu po byłym tartaku ok. 500 m linii brzegowej. Zbudujemy też plażę dla mieszkańców i turystów oraz port na 135 do 150 jachtów. Zainstalowane w nim będą pompy do odsysania ścieków z łódek – zapowiadał burmistrz miejscowości Ruciane – Nida Piotr Feliński podczas podpisania . Co prawda ten port będzie położony między śluzą, a mostem drogowym, co będzie oznaczać, że za każdym razem trzeba będzie kłaść maszt, ale wydaje się, że nowa, kompleksowa infrastruktura portowa w Rucianem jest bardzo potrzebna. A położenie jachtu nawet na takim jachcie jak Tes 32 Dreamer nie stanowi przecież większego problemu. Szczególnie przy użyciu automatycznej wyciągarki :).

Inwestycje na Mazurach w Mikołajkach

Nowych miejsc do cumowania powinny się doczekać także Mikołajki. Chodzi o Cichą Zatokę, która znajduje się po drugiej stronie niż Wioska Żeglarska. – Chcemy tam zbudować pomost, udostępnić miejsca podmiotom, które się zajmują obsługą żeglarzy. Chcemy zmodernizować instalacje służące do odbioru ścieków komunalnych i instalacje wodociągowe. Miasto intensywnie się rozbudowuje i są duże potrzeby – mówił z kolei podczas tego podpisania burmistrz Mikołajek Piotr Jakubowski.
Oprócz żeglarzy na pewno ucieszyć się też mogą rowerzyści. 9 mln zł ma być przeznaczonych na Mazurską Pętlę Rowerową, czyli sieć szlaków dla cyklistów, która już teraz liczy ok. 300 km. Nic tylko wsiadać na rower 😊.

Stowarzyszenie Wielkie Jeziora Mazurskie

Pętla Mazur bez finansowania

Warto zwrócić uwagę, że w tym komunikacie próżno szukać informacji o projekcie Pętla Mazur, czyli połączeniu jezior Śniardwy i Niegocin poprzez m.in. Tyrkło i Buwełno. W najbliższym czasie nikt takich środków na tą inwestycję nie wyłoży. Tak jak już kilkukrotnie pisaliśmy, szanse na jej powstanie, mimo deklaracji politycznych, są znikome.

NAUTIGO
Wody Polskie

3 komentarze/y do artykułu “400 mln zł na inwestycje na Mazurach. W Rucianem będzie nowy port

  • 4 listopada, 2024 at 8:41 pm
    Permalink

    Jestem zdecydowanym przeciwnikiem forsowania na siłę tzw. Mazurskiej Pętli. Nie wszystko należy zagospodarowywać, przekształcać i likwidować ostatnie enklawy ciszy. Wojnowskie i Buwełno nie są jeziorami, na których raptem, spragnieni „żeglarze” zaczną się pół dnia halsować, aby na koniec przedostać się na Tyrkło lub zapełniać mariny i balować do rana. Większość walić będzie na katarynie, aby w jeden dzień zaliczyć trasę. Marcinowa Wola i Cierzpięty marzą o nieprzespanych nocach, z racji na hałas niosący się z kei. Wystarczy im przykład Rydzewa i Bogaczewa. WJM są nie tylko dla firm czarterowych i ograniczonego kapitały, czy deweloperki z apartamentowcami. Bajki o korzyściach dla mieszkańców można opowiadać w przedszkolu.
    pzdr

    Reply
  • 5 listopada, 2024 at 8:53 am
    Permalink

    Prawdę mówiąc zasmuciła mnie ta ekspansja kapitału na Mazury. Urok tej krainy tkwi w jej dziewiczej przyrodzie, ciszy.
    Duże, piękne porty to napływ byle jakich żeglarzy o co gorsza hałaśliwych spalinowców, z czym już teraz jest spory kłopot, dzięki którym spora część Mazur uważam dla mnie za zamknięte. Szkoda.

    Reply
  • 9 grudnia, 2024 at 9:18 pm
    Permalink

    Podzielam – nisko kulturowo sie robi. Firmy czarterowe ambitnie wspierają dewastacje Mazur, zwłaszcza przez dziury w kadłubach i kible bez zbiorników. Wstyd tak robić pod siebie!

    Reply

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *