Dla ruchu pływającego most jest zamknięty do końca marca 2019 r.

 

Godziny otwarcia dla sezonu 2019 r. Zarząd Dróg Powiatowych w Giżycku ma ustalić i ogłosić w styczniu 2019 r.

Most obrotowy w Giżycku – kontakt

Most obrotowy w Giżycku znajduje się u zbiegu ulic Moniuszki i Olsztyńskiej.
Telefon komórkowy: 726 888 878
Zarządca: Zarząd Dróg Powiatowych w Giżycku tel. 693 979 706
Radiotelefon: pracuje na 9 kanale pasma morskiego na częstotliwości 156,450 MHz
Most obrotowy w Giżycku

Most obrotowy w Giżycku – praktyczne informacje dla żeglarzy

Warto pamiętać, że most obrotowy nie jest dla ruchu wodnego otwarty cały czas. Przy niskim stanie wód i niewielkiej łajbie – czasem udaje się przejść pod mostem, który nie jest otwarty. Ale to zazwyczaj jest możliwe tylko przy mniejszych jachtach żaglowych – często wymaga też zdjęcia położonego masztu z kosza. To może być przedsięwzięcia pracochłonne i nieco ryzykowne – maszt można uszkodzić.
Czekając na jego otwarcie powinno się cumować jachty w wyznaczonych do tego miejscach. Część z nich jest zarezerwowana dla statków żeglugi pasażerskiej – jest to oznaczone znakami. Czekając można skorzystać z okazji i ewentualnie uzupełnić jakieś braki sprzętowe w sklepie żeglarskim, który znajduje się przy ul. Nadbrzeżnej 1A. Oczywiście w pobliżu też jest sporo sklepów spożywczych, można także zjeść obiad w międzyczasie (w pobliżu m.in. restauracja Hotelu St Bruno w odbudowanym zamku).most obrotowy Giżycko

Most obrotowy w Giżycku – ciekawostki

Jeśli chcesz poruszyć sto ton jednym paluszkiem, to Most Obrotowy w Giżycku jest dla Ciebie idealnym miejscem! Zbudowana pod koniec 1889 r. konstrukcja ma ponad osiem metrów szerokości i 20 metrów długości. By odsunąć ją w bok wystarczy jeden człowiek. Pierwszy etap otwierania Kanału Łuczyńskiego dla wodniaków zachodzi w budce mostowego. Tam kręcąc kołem – korbą obsługujący most podnosi go do góry. Później człowiek odpowiedzialny za ruch mostu wychodzi na zewnątrz, wkłada metalowy pręt – handszpak w specjalne gniazdo i chodząc przez kilka minut w kółko przesuwa całą budowlę w bok. Most obrotowy spoczywa na kołach i to jest możliwe dzięki systemowi przekładni.

Mosty obrotowe w Polsce

Co ciekawe, pod koniec lat 60. most obrotowy w Giżycku w imię postępu został wyposażony w napęd elektryczny. Jednak i w tym przypadku, sprawdziło się porzekadło „lepsze jest wrogiem dobrego”. Z nowym napędem stutonowa konstrukcja uderzała w nabrzeże zbyt szybko i przez to doszło do uszkodzeń. Mieszkańcy dostali pomoc od wojska – saperzy zbudowali most pontonowy, który został rozebrany dopiero w 1993 r. Od tej pory znów możemy podziwiać zmagania człowieka z mostem.
W ostatnich latach na kanale Łuczańskim ruch jest szczególnie duży ponieważ remontowany jest tzw. stary kanał, czyli kanał Niegociński. Jesienią 2018 r. kanał dla żeglarzy wciąż był zamknięty. Czasem tłok, który na kanale Łuczańskim jest potęgowany przez zdarzenia nietypowe. I tak w ubiegłym sezonie, obsługujący most pracownik był pijany – i przez to korki jachtowe były jeszcze większe niż zwykle! Tak długo jak będzie trwał remont kanału Niegocińskiego, w sezonie Giżycko lepiej przemierzać w dni tygodnia, a nie w weekendy.

Choć most obrotowy w Giżycku to jedna z nielicznych, jeśli nie jedyna tego typu konstrukcja przesuwana siłą ludzkich mięśni, to jednak mostów obrotowych w Polsce jest więcej. W ostatnich latach nowy most obrotowy otwarto w Grudziądzu, w Porcie Schulza. Od lat działa też obrotowy most kolejowy w Rybinie na Żuławach. Ale ten najfajniejszy i tak jest w Giżycku :).

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Sprawdź teraz czarter jachtów na Mazurach w nadchodzącym sezonie!