Z końcem roku na Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich mają się zakończyć remonty śluz Guzianka I oraz Karwik. Mazury śluzy wyremontowane – w sezonie 2024 znów więc będzie można bez problemów żeglować po jeziorach Roś i Nidzkim. Zaskoczyć może to, że w Giżycku most obrotowy już się… nie obraca
Żeglarki mają lepiej!
Z okazji Dnia Kobiet w tym tygodniu wszystkie żeglarki zyskują i mogą liczyć na 8 proc. zniżki przy rezerwacji tygodniowych czarterów na Mazurach!
Bądź jak Marie Curie - Skłodowska i nie bój się przełamywać żadnych barier, także tych żeglarskich.
Czarteruj jacht w zaufanej firmie!
NAUTIGO działa na rynku 12 lat. Opinie w Google 4,9/5
Promocja First Minute.
Czarter Jachtów żaglowych i motorowych
RABAT 20% od cen w cenniku 2025 !
Tylko do 31 grudnia 2025!
Miało być pięknie i wydaje się, że faktycznie tak jest. Zgodnie z zapowiedziami przedstawicieli Wód Polskich do końca roku powinny się zakończyć remonty śluz Karwik i Guzianka I, czyli starej śluzy, która znajduje się też obok portu macierzystego Nautigo. Poniżej zdjęcie dowód, że prace były niebagatelne :).
Nawet jeśli wykonawcy zaliczą kilkumiesięczną obsuwę to wydaje się, że w sezonie 2024 na Mazurach wreszcie zostaną zakończone remonty. Mazury śluzy wyremontowane oznaczają, że już w maju 2024 r. znów będzie można pożeglować na jezioro Roś i zajrzeć do miejscowości Pisz. Z kolei przeprawa z jeziora Bełdany na jezioro Nidzkie będzie bardziej płynna i nawet w sezonie nie trzeba będzie stać w korkach, ponieważ czynne będą obie śluzy – niedawno zbudowana Guzianka II i właśnie wyremontowana Guzianka I. Nic tylko stawiać żagle i ruszać w rejs po Mazurach. 😊
Mazury. Remonty kanałów
To nie koniec dobrych wiadomości. Już pod koniec tego sezonu wodniacy mogli korzystać z oddanego po remoncie Kanału Szymońskiego, czyli najdłuższego z czterech kanałów łączących jeziora północne z południowymi. Wcześniej w tym roku wyremontowano także drogi wodne na samej północy – Węgorapę i Kanał Węgorzewski. Jeśli chodzi więc o infrastrukturę wodną, to obecnie mamy gotowe „nowe” połączenie północy i południa, czyli oprócz Szymońskiego kanały Grunwaldzki, Tałcki i Mioduński. Dodatkowo duże zmiany zaszły także w Giżycku, gdzie gruntowne remonty przeszły tzw. stary kanał, czyli Niegociński oraz Kanał Piękna Góra.
Kanał | Długość | Zakończenie remontu |
Kanał Niegociński | 1,2 km | 2019 |
Kanał Grunwaldzki | 0,47 km | 2021 |
Kanał Tałcki | 1,6 km | 2022 |
Kanał Mioduński | 1,92 km | 2022 |
Kanał Piękna Góra | 0,25 km | 2022 |
Kanał Szymoński | 2,36 km | 2023 |
Kanał Węgorzewski | 0,9 km | 2023 |
Kanał Łuczański (Giżycki) | 2,13 km | 2023 |
Promocja First Minute.
RABAT 20% od cen w cenniku 2025 !
Tylko do 31 grudnia 2024!
Giżycko. Most obrotowy, który się nie obraca
Ale zawsze jest jakieś „ale”. Nawet jeśli się zdecydujesz na tak świetny wybór jak czarter Antila 24.4 to płynąc w przyszłym sezonie przez Giżycko może Cię spotkać zaskakująca niespodzianka. Mianowicie most obrotowy w tym mazurskim mieście znów się nie obraca. Choć zaledwie w 2019 r. mający już ponad 100 lat obiekt przeszedł gruntowny remont, teraz znów odmawia kooperacji.
Dlaczego? Jak donosi Gazeta Olsztyńska, zdania są podzielone. Starostwo Powiatowe na podstawie ekspertyzy, którą samo zleciło, twierdzi że to z powodu remontu Kanału Łuczańskiego, który się właśnie kończy. Jak wiadomo, gdzie Polaków dwóch, tam opinie trzy. Dlatego Wody Polskie mówią, że to wcale nie jest jednoznaczne, dlaczego most został uszkodzony. Może było tak, z może inaczej. W każdym razie Starostwo w Giżycku szacuje koszt remontu na ponad 7 mln zł. Oczywiście będzie to trwać długo. Tak więc po tym jak w sezonie 2023 przecinający Giżycko kanał Łuczański był zamknięty dla wodniaków z powodu remontu, to istnieje realne ryzyko, że w sezonie 2024 na kanale Łuczańskim będą utrudnienia z powodu… remontu mostu obrotowego. Tego mostu, który się teraz nie obraca i który był remontowany zaledwie cztery lata temu.
Pętla Mazurska – przyszłość nieznana
Jeśli chodzi o inwestycje na Mazurach, to w planach rządu jeszcze w połowie 2023 r. była tzw. Pętla Mazurska. Chodzi o połączenie jezior Niegocin i Śniardwy m.in. przez jeziora Tyrkło i Buwełno.
Na razie jednak te plany doczekały się tylko albo aż studium wykonalności. No i ogłoszenia, że połączenie ma być zrealizowane za pomocą pochylni podobnych do tych na Kanale Elbląskim. Trudno wyrokować czy i jak rząd wyłoniony w październikowych wyborach będzie chciał te plany kontynuować. Szacunkowy koszt budowy Pętli Mazurskiej to 300 mln zł.
Promocja First Minute.
RABAT 20% od cen w cenniku 2025 !
Tylko do 31 grudnia 2024!
Często się zdarza ,że podczas remontów z braku ostrożności i profesjonalizmu zostają uszkadzane sprawne urządzenia , które następnie również trzeba remontować.