Śluzowanie Guzianka sezon 2023

Stara śluza Guzianka jest w sezonie 2023 remontowana. Działa tylko nowa. Dlatego czasem tworzą się korki. Jeśli chcesz się śluzować bez kolejki, celuj w godzinny poranne bądź wieczorne. Unikaj środka dnia

Śluza Guzianka służyła dzielnie przez grubo ponad sto lat, ale w końcu i dla niej przyszedł czas na modernizację. W sezonie 2023 ponownie ma się stać piękna i młoda, a raczej odmłodzona, tak by za rok znów z animuszem wysyłać żeglarzy w górę i w dół.

Żeglarki mają lepiej!

Z okazji Dnia Kobiet w tym tygodniu wszystkie żeglarki zyskują i mogą liczyć na 8 proc. zniżki przy rezerwacji tygodniowych czarterów na Mazurach!
Bądź jak Marie Curie - Skłodowska i nie bój się przełamywać żadnych barier, także tych żeglarskich.

Skontaktuj się z nami »

Czarteruj jacht w zaufanej firmie!
NAUTIGO działa na rynku 12 lat. Opinie w Google 4,9/5

Promocja First Minute.
Czarter Jachtów żaglowych i motorowych
RABAT 10% od cen w cenniku 2024 !

Tylko do 31 stycznia 2024!
Dowiedz się więcej »

Śluzowanie Guzianka sezon 2023

W tym sezonie śluzowanie może przysporzyć nieco większych emocji niż rok czy dwa lata temu, gdy działały dwie śluzy – stara Guzianka I i nowiutka Guzianka II.
Taka oto przygoda spotkała mnie kilka tygodni temu. Śluzowaliśmy się z Bełdan w stronę jeziora Nidzkiego. Podpłynęliśmy jakoś koło godziny 13 – 14, ale wrota były zamknięte, przed nami czekały ze dwa jachty, które kręciły się na wodzie i chyba cztery cumowały po prawej stronie, przy nabrzeżu.

Pierwsze podejście…

Ze złożonym masztem kręciliśmy się więc przed śluzą, na wysokości portu macierzystego Nautigo. Jachtów powoli przybywało. Przy kolejnym otwarciu śluzy akurat okazało się, że płynie statek żeglugi pasażerskiej, który oczywiście ma pierwszeństwo. Tak więc, niestety, czekaliśmy dalej, a jachtów motorowych i żaglowych przybywało. Robiło się tłoczno, ponieważ nie wszyscy trzymali dystans. Dodatkowo zdarzały się podmuchy wiatry, przez które nie można sobie było stać prawie w tym samym miejscu, tylko trzeba się było ciągle kręcić. Oczywiście, przed nas wepchnęły się ze dwa jachty motorowe, a fakt, że jeden z nich przy tej okazji wpadł w trzciny był marnym pocieszeniem.

Drugie podejście…

Gdy po raz kolejny otwierały się wrota, nagle okazało się, że właśnie płynie kolejny statek żeglugi pasażerskiej. Informował o tym przez głośnik śluzowy. Tymczasem jacht motorowy, który stał po lewej stronie od śluzy, gdzie zasadniczo cumowanie jest zakazane, mimo baaardzo głośnych sygnałów dźwiękowych ze statku pasażerskiego i wcześniej wspominanych komunikatów… i tak wpłynął do śluzy. To oznaczało kolejne długie minuty zwłoki, zanim śluzowy im wyjaśnił, że jednak muszą wypłynąć i dać pierwszeństwo statkowi. Przepływając obok kapitan statku dał w prostych, żołnierskich słowach co myśli o takim zachowaniu. Tymczasem my dalej się kręciliśmy przed śluzą.

Trzecie podejście…

Przy trzecim podejściu się nie załapaliśmy, bo zwyczajnie jachtów było dużo. Przynajmniej udało nam się zacumować naszym jachtem Antila 26cc po prawej stronie. Co prawda jacht nam stanął praktycznie w poprzek toru wodnego, gdyż jedna cuma nie trafiła do adresata z powodu splątania, ale… nawet najlepszym zdarza się wpadka. Przez to zamieszanie wepchnął się przed nas kolejny jacht, tym razem żaglowy. Chamstwo się szerzy, pomyślałem już nieco poirytowany czekaniem. Nawet myślałem, czy nie podejść i im (oczywiście uprzejmie) nawrzucać, jako że stali 15 m od nas. Jakież było moje zdziwienie, gdy z tego jachtu przyszedł do nas sternik, przeprosił i wyjaśnił, że nie miał wyjścia, bo musiał się ratować jak nas zdmuchnęło na środek i oczywiście po otwarciu śluzy on poczeka, a my powinniśmy płynąć pierwsi. Aż nie mogłem uwierzyć! I tak rozmawiał z załogami z trzech jachtów!

Czwarte podejście. Wreszcie.

Za czwartym razem wreszcie się udało. Przy ustawiania jachtów w śluzie jeden motorowy stanął w poprzek i potem zajęło trochę odkręcenie całej sytuacji, pod naszym masztem przycupnął sobie skuter wodny i jakoś daliśmy radę. W sumie cała przygoda zajęła nam około trzech godzin. Drugi jacht, z którym płynęliśmy, dotarł na śluzę jakieś dwie godziny później i śluzował się szybko, sprawnie i bez żadnych atrakcji 😊.

Śluza Guzianka 2023 – cennik

W sezonie 2023 działa tylko jedna śluza.
Guzianka II – nr telefonu 532 032 066
Maj 9:00 – 19:00
Czerwiec 9:00 – 19:00
Lipiec 8:00 – 21:00
Sierpień 8:00 – 21:00
Wrzesień 9:00 – 19:00
Październik 9:00 – 17:00
Cena za śluzowanie to 8,20 zł do godziny 19, a 16,60 zł po godzinie 19. Z czego to wynika, nie mam pojęcia 😊.
Ważna informacja: w sezonie 2023 warto się śluzować rano tj. przed godziną 10, albo po godzinie 18. Wtedy ryzyko spotkania statku pasażerskiego jest minimalne, tak więc sam proces śluzowania jest znacznie szybszy.

3 komentarze/y do artykułu “Śluzowanie Guzianka sezon 2023

• 24 lipca, 2023 at 5:50 am
    Permalink

Witam, śluzowałem sie na poczatku lipca i tak jak na Ruciane poszlismy na raz. To w drodze powrotnej była jakaś masakra, chamówa, wpychanie się, co najciekawsze motorowodniacy byli spoko. Z to oldboje się wtryniali na żaglówkach i robili manianę.

Stopy wody pod kilem.

• 24 lipca, 2023 at 10:56 am
    Permalink

Nawet po 18:00 było tłoczno pod przy śluzie. Luz zrobił się dopiero po 19:00 – prawdopodobnie cena czyni cuda ;). Śluzowaliśmy się następnego dnia około 10:00 – było bezproblemowo. W drodze powrotnej „ bladym świtem” w deszczowej pogodzie udało nam się bez postoju wpłynąć do śluzy, w której zmieściło się 8 jachtów.
    Stopy wody pod kilem.

• 27 lipca, 2023 at 9:35 pm
    Permalink

No wreszcie przepłynąłem się nową śluzą Guzianka II. Takich atrakcji nie doświadczyłem, ale z Bełdanów byłem późno, chyba po 18 godzinie, a z powrotem rano przed południem. Wszyscy grzecznie wpłynęli zgodnie z kolejnością podejścia, choć jeden jacht zajął nasze miejsce, ale przeprosił. Zmusiło mnie to do zmiany miejsca ale i tak wszyscy się zmieścili, czyli nie było o co się droczyć. Ogólne odczucia pozytywne i przy dwóch śluzach pewnie będzie lepiej.