Śluzy Guzianka I i Karwik zamknięte w sezonie 2023

W sezonie 2023 żeglarze nie dotrą ze Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich na jezioro Roś – śluzę Karwik czeka remont. Z kolei przeprawa na jezioro Nidzkie będzie nieco trudniejsza, bo zamiast dwóch śluz zostanie jedna. Śluza Guzianka I zamknięta. Ale jak wiadomo, żeby było lepiej, najpierw musi być gorzej.

W sezonie 2022 śluzowanie się z jeziora Bełdany na jezioro Guzianka, a później przepłynięcie na jezioro Nidzkie, było raczej komfortowe. Dzięki temu, że działały dwie śluzy – nowa Guzianka II i zabytkowa Guzianka I – na wodzie kolejki były rzadkością.

Guzianka II

Jak podają Wody Polskie, w sezonie 2022 przez starą śluzę „prześluzowało się ok. 7 tys. jednostek pływających”, natomiast przez nową prawie 12 tys. jednostek. W sumie prawie 20 tys. Od małych łódek, przez jachty typu Antila 27 czy Laguna 30 po duże statki pasażerskie.

Śluza Guzianka I zamknięta

Koszt remontu śluzy Guzianka I wyniesie ponad 16 mln zł. Dodatkową trudnością będzie to, że jest to zabytek. Ten doskonały przykład budowli hydrotechnicznej ma już prawie 150 lat – został zbudowany w 1879 r. Ale jak wiadomo, wszystko kiedyś się zużywa. Dlatego prace budowlane mają objąć m.in. remont główek górnej i dolnej śluzy, uszczelnienie i wzmocnienie podłoża czy odnowienie ubezpieczeń i skarp. Wymienione zostaną także olbrzymie wrota, których otwieranie często powoduje wśród żeglarzy dreszczyk emocji.Śluza Guzianka
Guzianka I będzie zamknięta

Niestety, skutkiem ubocznym remontu będzie to, że w sezonie 2023 będzie Śluza Guzianka I zamknięta dla ruchu wodnego. To oznacza, że amatorzy Jeziora Nidzkiego będą mogli korzystać tylko z nowej śluzy Guzianka II. Zapewne skończy się to tym, że tak jak przed otwarciem nowej śluzy, w sezonie 2023 na śluzowanie  będzie trzeba nieco poczekać. Ale przyszłość jest świetlana! Najpewniej w sezonie 2024 znów będziemy mieli do dyspozycji dwie śluzy, jedną nową, a drugą po remoncie. Na kolejnych kilkadziesiąt lat powinno to wystarczyć 😊.

Śluza Karwik zamknięta

W znacznie gorszej sytuacji znajdą się amatorzy jeziora Roś i miasteczka Pisz. Śluza Karwik, która jest na Kanale Jeglińskim łączącym jeziora Seksty i Śniardwy także jest remontowana. Zamkną ją do końca sezonu 2023. To wydaje się również naturalne, ponieważ ta budowla powstała w latach 40. XIX wieku, czyli ma prawie 200 lat! Ale nie zmienia to faktu, że jest to jedyna droga wodna by dotrzeć na Roś z jeziora Śniardwy, tak więc w sezonie 2023 tego akwenu nie odwiedzimy. Koszt remontu to ok. 11 mln zł. Tu także zostaną wymienione m.in. wrota śluzy. Cóż, pozostanie nam m.in. Jezioro Bełdany i koniki polskie jako towarzysze na biwakach :).

Mazury Antila 26 czarter

Mazury się remontują

Modernizacja śluz Guzianka I i Karwik to część większego planu poprawy infrastruktury na Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. Całkowita wartość projektu obejmującego remont kanałów mazurskich to ponad 300 mln zł. Niedawno skończono remont Kanału Mioduńskiego, wcześniej odnowiono kanały Tałcki, Grunwaldzki i Piękna Góra. Teraz toczą się prace na Kanałach Węgorzewskim i Szymońskim, a wkrótce ruszy remont Kanału Łuczańskiego w Giżycku (to ten z mostem obrotowym). Najpewniej w 2024 r. mazurska infrastruktura będzie jak nowa.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *