Targi Wiatr i Woda w Katowicach – premiera nowej łodzi S-Plastic SRB 60

O swojej nowej łodzi, zmianach w budowie jachtów, o tym dlaczego katamarany mają różową przyszłość, a żeglarstwo stanie się jeszcze większą niszą opowiada Agata Kowalska – Strycharz, projektantka jachtów.

Targi Wiatr i Woda w Katowicach  – to tutaj zadebiutowała łódź twojej konstrukcji S-Plastic SRB 60. Jakie jest jej główne przeznaczenie?
To jest łódka dla służb, taka łódź robocza. Z tego typu łodzi korzystają ratownicy, policjanci, żołnierze czy nurkowie, może też służyć np. do obsługi platform wiertniczych. Wygląda trochę jak klasyczny RIB. Ale różni się tym, że nie ma miękkich pontonów dmuchanych. Jest cała zrobiona z jednego materiału: polietylenu wysokiej gęstości czyli HDPE.

Targi Wiatr i Woda Katowice SRB60-AKS Design

Czym to się objawia w praktyce?
RIBy są robione tak, że kadłub mają z laminatu, a tuby są gumowe. A tutaj jest wszystko sztywne. Zaprojektowana przeze mnie łódź jest bardziej stabilna na wodzie, a materiał z którego została wykonana jest niesamowicie wytrzymały m.in. na przebicia. Np. można nią cumować na skalistym wybrzeżu, a ona się nie przebije. To jest główna zaleta w stosunku do innych łodzi roboczych. Polietylen wysokiej gęstości ma też inne zalety – np. nie porasta glonami, tak więc w łodzi nie trzeba regularnie czyścić kadłuba. Praktycznie nie wymaga ona konserwacji, nie trzeba jej np. malować jak innych jachtów.

Targi Wiatr i Woda Katowice

Konstrukcją i budową jachtów zajmujesz się od lat kilkunastu, pracowałaś m.in. w stoczniach we Francji. Jak zmieniają się jachty żaglowe w ostatnich latach?
Tendencja jest taka, że udział kategorii jachty żaglowe w rynku ogólnym jachtów bardzo maleje. Teraz to jest ok. 15 procent i coraz bardziej spada. Wynika to z tego, że po prostu łatwiej jest pływać jachtem motorowym, coraz większą popularność zyskują też jachty nie wymagające żadnych uprawnień.
Budowane obecnie jachty żaglowe powielają rozwiązania z jachtów regatowych – tak było zawsze. Przykładem choćby to, że kadłuby mają przełamania. Kiedyś dno przechodziło delikatnie, łagodnie w burtę. Teraz mamy dno, jasno zarysowany kant i wreszcie burtę, która idzie pionowo do góry.
Zmieniają się także kształty dziobów. Obecnie nie zawsze dziób jest skośny w stronę rufy tak jak kiedyś, tylko jest coraz częściej pionowy. Albo wręcz może być to tzw. skos odwrócony, czyli łódka jest dłuższa w linii wodnej niż na pokładzie. Moim zdaniem, to po prostu kwestia mody, klienci chcą mieć jachty o stylistyce bardziej agresywnej. Mamy coraz więcej takich kanciastych z wyglądu jachtów.

Jak to wygląda w wielokadłubowcach?
Jeśli chodzi o katamarany, to pojawia się tendencja przesuwania masztu do tyłu. To zmienia sylwetkę całej łódki. Przez to grot jest mniejszy, żagiel przedni jest większy, a go jak wiadomo łatwiej rolować. To oznacza, że jacht jest nieco trudniej sterowny, ale za to troszkę łatwiejszy w obsłudze. Zobaczymy czy to się przyjmie na dłuższą metę.
Warto pamiętać, że te tendencje nie zawsze poprawiają właściwości nautyczne. W jachtach, tak jak w innych dziedzinach życia, mamy różne mody, które się zmieniają. Na pewno dzisiaj bardziej liczy się wyposażenie, a mniej właściwości nautyczne. Kiedyś było tak, że były trzy kabiny i jedna łazienka, teraz mają być trzy kabiny i trzy łazienki. Na Mazurach kiedyś jachty były bez łazienek i kuchni, teraz to jest na każdym jachcie. Siłą rzeczy jeśli łódka jest bardziej wyposażona, to jest cięższa. A jak jest cięższa to wolniejsza. Komfort jest ważniejszy niż prędkość. Użytkownik nastawia się na to, że żyje na łódce jak w domu, a nie koniecznie ma osiągać niesamowite prędkości. Stąd duża popularność katamaranów – na nich pływa się wygodniej, bo nie ma takich przechyłów i jest większa przestrzeń życiowa.

A trendy w jachtach motorowych?
Coraz większa popularność houseboat’ów. Produkuje się coraz więcej bardzo dużych, wolnych, wygodnych jachtów, które nie wymagają patentów. To są jednostki wypornościowe, w przeciwieństwie do motorówek ślizgowych.

To już widać na Mazurach, przy okazji takich jednostek jak choćby houseboat Laguna 700. Jakich nowinek można się spodziewać w budowie jachtów w najbliższych latach?
Myślę, że pojawi się nacisk na rozwiązania ekologiczne – np. większe niż obecnie użycie paneli słonecznych. To na pewno będzie coraz bardziej popularne. Zarówno na jachtach motorowych jak i żaglowych. Już teraz pojawiają się promy elektryczne. Wraz ze wzrostem efektywności paneli, będzie to rozwiązanie coraz bardziej efektywne.
Być może pojawią się jakieś nowe rozwiązania jeśli chodzi o silniki, np. hybrydy czy jakieś inne rodzaje paliw. I tak jak wspominałam, będzie coraz więcej motorówek, a jachty żaglowe staną się niszą.

Targi Wiatr i Woda Katowice - projektantka Agata Kowalska - Strycharz

Agata Kowalska – Strycharz, projektantka jachtów i statków, właścicielka firmy AKS Design. Współpracowała między innymi ze stoczniami Yachts Industries (Yapluka Yachts) w Caen we Francji czy Sunreef HTEP w Gdańsku oraz z pracowniami projektowymi Seine Design i Christophe Barreau Architecte Naval w Paryżu.

Boot Dusseldorf 2018 – sprawdź co działo się na największych targach wodnych w Europie.

Jeden Komentarz do artykułu “Targi Wiatr i Woda w Katowicach – premiera nowej łodzi S-Plastic SRB 60

  • Październik 25, 2018 at 6:30 am
    Permalink

    Witam
    Wszystkich miłośników sportów i turystyki wodnej.
    Ponieważ miałem okazje i przyjemność pływać na eksponowanej jednostce to jestem pełen podziwu dla pomysłu i projektu Pani Agaty.
    Miejmy nadzieje , że eksperci odpowiednich służb i osoby kompetentne docenią zalety
    projektu.
    W dziedzinie RATOWNICTWA i BEZPIECZEŃSTWA mamy jeszcze dużo do zrobienia – wiedzą o tym wodniacy.
    Życzę Pani Agacie samych sukcesów w pracy zawodowej.
    Pozdrawiam serdecznie

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *