Żeglowanie z dziećmi na Mazurach

Męski, późnojesienny rejs z ośmiolatkiem po Wielkich Jeziorach Mazurskich? Da się. Byle nie zabrakło strzał do łuku i gier planszowych. Oto relacja oczami ośmiolatka i jego taty – to podpowiedź na co zwrócić uwagę żeglując z dziećmi.
Relacjonują Filip (lat 8) i tata Filipa – Tomasz (37).

Żeglowanie z dziećmi – dzień pierwszy

Tomek
Sama jazda samochodem może być niezłą przygodą. Wypłynąć mieliśmy w piątek rano, ale rejs wołał nas już od poniedziałku i kiedy nastał czwartek po pracy/szkole nie wytrzymaliśmy, albo może jak się okazało, nie wytrzymałem :) . Zapakowaliśmy samochód i wyruszyliśmy koło godz. 17. Było już ciemno i podróż różniła się bardzo od tych, jakie zwykle wykonywaliśmy by dotrzeć na wiosenne i letnie rejsy. Fajnie było jechać razem przez ciemną Warmię, a potem Mazury. Postój na stacji benzynowej i takie tam. Rozmowy o „męskich sprawach”. Był to jednak nasz pierwszy męski rejs… i to jeszcze naprawdę późną jesienią, bo w grudniu. W rozmowy wkradł się niewielki niepokój.
Czytaj dalej

Jachty Motorowe ceny. Od czego zależy koszt czarteru?

Wielkość i wyposażenie, rok budowy, termin wypożyczania i port macierzysty – to najbardziej istotne czynniki kształtujące ceny. Jachty motorowe nie różnią się pod tym względem od żaglowych.

Wybierasz się na Mazury i masz na celowniku jachty motorowe? Ceny wahają się od stu złotych z hakiem do ponad tysiąca złotych za dobę czarteru. Nawet mając stosunkowo duży budżet, warto wiedzieć jakie czynniki kształtują cenę kabinowych jachtów motorowych.

Jachty motorowe wyposażenie

Pierwszy z nich to oczywiście wielkość oraz wyposażenie. Kabinowe jachty motorowe na Mazurach mogą mieć sześć czy siedem metrów długości (np. Laguna 700 czy Janmor 700), mogą też być prawie dwa razy większe jak np. luksusowy jacht kabinowy Futura 36. Naturalnym będzie, że mniejsze jachty będą tańsze – do ich budowy potrzeba mniej materiału i pracy by je wykończyć. Co również ważne, znacznie tańszy jest zaburtowy silnik o mocy np. 15 koni mechanicznych niż wbudowane giganty Diesla. Różnicę robi też to, czy ster strumieniowy jest tylko na dziobie czy również na rufie. Czarter jachtów na Mazurach nie jest niczym wyjątkowym – także tu działają prawa ekonomii. Im  więcej armator wyłoży na jednostkę, tym droższa będzie cena za dobę czarteru. To dotyczy także ogrzewania, lodówki, lodówek i wszelkich innych gadżetów typu echosonda, itd. Luksusy kosztują :). Oczywiście nowe jachty motorowe będą nieco droższe niż te np. ośmioletnie. Ale w tym wypadku różnica cen nie jest duża, o ile armator dba o jachty. Np. zadbany jacht Janmor 700 mający cztery lata będzie zapewne kosztował podobnie co nowy Janmor 700. Czytaj dalej

Targi Boatshow 2017 w Łodzi – relacja

Coraz więcej większych jachtów żaglowych i rosnąca liczba jednostek motorowych. Łódzki weekend sportów wodnych dosyć jasno pokazuje, czego można się spodziewać w najbliższych latach w kwestiach jachtingu w Polsce.

Jako że sezon żeglarski między Odrą a Bugiem nieco martwy, to by zabić nieco połódkową tęsknotę (w końcu rejs jesienny odbyliśmy już cztery tygodnie temu :)) ruszyliśmy do Łodzi na targi Boatshow (17-19 listopada 2017 r.). W stosunku do warszawskich mają one tę zaletę, że wszystko jest niejako bardziej kompaktowe, dzieje się w jednej hali i przez to znacznie mniej jest różnych pobocznych atrakcji typu możliwość kupienia alkomatu i antyradaru czy prezentacja nowoczesnych sokowirówek. Choć oczywiście też tego nieco jest. Ale jednak łatwiej jest się zwyczajnie skupić do jachtach.
Czytaj dalej

Kabinowe jachty motorowe, housebooty – przegląd jednostek na Mazurach

Housebooty stają się na Szlaku Wielkich Jezior coraz bardziej popularne. Krótki przegląd kabinowych jachtów motorowych na Mazurach

Dziesięciometrowe, mniejsze, a nawet siedmiometrowe. Luksusowe bądź po prostu bardzo dobrze wykończone, z ogrzewaniem i lodówką. W wodniactwie, tak jak w wielu innych dziedzinach naszego życia, w ostatnich dziesięcioleciach główne wzorce zachować płyną do nas z szeroko pojętego zachodu. O ile tam barki i kabinowe jachty motorowe od lat cieszą się dużą popularnością. Szczególnie w ramach przemierzania rozbudowanej sieci kanałów – np. z Berlina na takie wycieczki wokół miasta rusza się nawet na weekend. Czytaj dalej

Zamknięcie sezonu 2017 – Mazury

To był rejs jak się patrzy. Przez trzy dni padało, wiało tak, że niektórzy z portów nie wychodzili, a na trzy godziny przed końcem wyszło… słońce. Akurat żeby się wysuszyć. Mazury jesienią są piękne :).

Jak co roku, ekipa firmy Mazurskie Jachty NAUTIGO postanowiła zakończyć sezon rejsem. Tym razem plany mieliśmy ambitne: w niecałe cztery dni przepłynąć z południa (start Ruciane – Nida) na północ (chcieliśmy wpłynąć na jezioro Stręgiel na zachód od Święcajt). Ruszyliśmy w czwartek 12 października z naszego portu macierzystego w miejscowości Ruciane – Nida. Port u Faryja pożegnaliśmy koło godz. 14, szybkie przejście śluzy Guzianka, i ruszyliśmy jeziorem Bełdany na północ. W centrum rozrywkowym Mikołajki nie tracimy czasu, przechodzimy pod mostami i znów stawiamy żagle. Do wejścia do kanałów dochodzimy o zmierzchu. Czytaj dalej

Szanty na Mazurach 2017

Lipcowe festiwale szant w Giżycku i Mikołajkach to największe tego typu imprezy na Mazurach. Ale posłuchać muzyki na żywo można w wakacje w bardzo wielu portach

Szanty – tradycje

Wbrew pozorom szanty i ich śpiewanie to względnie nowa tradycja. Pierwsze doniesienia o tego typu zjawisku pojawiają się gdzieś w połowie XIX wieku. Co ważne, to były pieśni pracy, czyli których sens był głównie taki by zgrać załogę przy choćby wyciąganiu liny. Ponoć ich pojawienie się było, jak często przy wynalazkach, związane z chęcią bardziej efektywnego zarządzania. W tym wypadku ludźmi.
Gdy już mówimy o tradycjach w kwestii wydawania dźwięków na statkach, to przypomnieć warto, że kiedyś podczas sztormów gwizdanie było zakazane. Wszystko przez to, że komendy były wydawane przy pomocy charakterystycznego gwizdka, który był dużo lepiej słyszalny niż zwykły głos. Z kolei podczas flauty można było ponoć gwizdać by w ten sposób… wiatr jakoś wywołać i ruszyć z miejsca. Czytaj dalej

Targi Wiatr i Woda czyli subiektywna relacja z targów żeglarskich

Nowe jachty żaglowe (np. Tes 246 Versus), kabinowe jachty motorowe, kajaki, skutery wodne i cała masa osprzętu – w niedzielę zakończyły się kolejne warszawskie Targi Wiatr i Woda.

Tes 246 Versus – to jacht, który na 29. Targach Sportów Wodnych i Rekreacji spodobał nam się najbardziej. Choć oczywiście nie da się w żaden sposób ocenić jego właściwości nautycznych (to będzie możliwe dopiero na wodzie), to bardzo fajnie wygląda jego sylwetka, m.in. charakterystyczna, dosyć ostra linia okien – trudno tu już nawet pisać o bulajach. Samo wejście pod pokład jest zbudowane jakby pod skosem patrząc z kokpitu, co też estetycznie świetnie wygląda. Czytaj dalej